مهم ترین روزهای تاریخ فوتبال ملی | 8 آذر 1376؛ صعود تاریخی به جام جهانی
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۷۳۷۵۱
هشت آذر 1376 یک روز خاص برای فوتبال ایران است
تیم ملی فوتبال کشورمان مسابقات فوتبال مقدماتی جام جهانی را با قدرت آغاز کرد، ایران در مرحله اول مسابقات مقدماتی جام جهانی 1998 با تیم های ملی سوریه، مالدیو و قرقیزستان روبرو شد.
به گزارش طرفداری، دور اول مسابقات در دمشق و دور دوم در تهران برگزار شد، نتایج ایران در سوریه، به مراتب قویتر بود، ابتدا 17-0 مالدیو را بردیم، سپس برابر قرقیزستان 7-0 پیروز شدیم و در بازی سوم برابر تیم میزبان 1-0 برنده شدیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در بازیهای برگشت ابتدا برابر قرقیزستان 3-1 برنده شدیم، سپس 9-0 مالدیو را بردیم و در بازی سوم در حالی که صعودمان قطعی بود با سوریه 2-2 کردیم.
در مرحله دوم با تیم های عربستان، چین، قطر و کویت همگروه بودیم، در بازی اول تیم ملی فوتبال چین را در دالیان و در یک بازی تاریخی 4-2 شکست دادیم، در بازی دوم غافلگیر شده و در تهران با تیم ملی عربستان 1-1 شدیم، بازی سوم برابر کویت روحیه گرفته و تازه نفس بود که در زمین حریف با گل دیرهنگام کریم باقری، 1-1 کردیم اما در بازی آخر دور رفت قطر را در تهران 3-0 برده و با نتیجه ای خوب به دور برگشت مسابقات پا گذاشتیم.
مصائب فوتبال ایران در واقع بعد از برد 4-1 برابر چین در تهران و در اولین بازی دور برگشت شروع شد، ایران در اوج قدرت خود بود و می توانست تنها با کسب 3 نتیجه مساوی به دور دوم رقابت ها صعود کند اما تقدیر چیز دیگری برای ایران نوشته بود و تیم ملی فوتبال کشورمان ناگهان ظرف 5 نیمه، به طور کامل نابود شد.
در بازی برابر عربستان در ریاض، عملکرد تیم ملی در ابتدا خوب بود، نیمه اول را مساوی تمام کردیم اما اخراج استاداسدی، ایران را در یک چهارم پایانی بازی تیم دفاع کننده زمین کرد و سرانجام در دقیقه 90 از عربستان گل خوردیم و بازی را باختیم.
تیم ملی بعد از انجام بازیهای خوب در مرحله اول مقدماتی و مرحله دوم آن، در بازی برابر تیم ملی فوتبال عربستان در ریاض شکست خورد با این حال تیم ملی هنوز بخت اول صعود به جام جهانی به عنوان تیم اول گروه بود.
بازی برابر تیم ملی کویت در تهران می توانست شانس های صعود ایران را به شدت افزایش دهد اما یک اتفاق تلخ رخ داد و ایران که می توانست به راحتی تیم ملی کویت را شکست دهد در تهران با تیم ملی فوتبال این کشور 0-0 کرد.
تیم ملی باز هم بخت صعود به جام جهانی را داشت، با توجه به توقف تیم ملی عربستان برابر تیم ملی چین، حالا ایران می توانست برابر تیم ملی قطر در دوحه برنده شود و مسافر جام جهانی شود، تیم ملی فوتبال در بازی رفت برابر تیم ملی قطر 3-0 برنده شده بود.
در روز 16 آبان ماه سال 1376 تیم ملی با روحیه ای نازل ناشی از 2 نتیجه ضعیف متوالی و اوج گیری قطر تحت هدایت جمال حاجی، به مصاف تیم ملی قطر رفت و برابر تیم ملی فوتبال قطر 2-0 برنده شد.
ایران حتی موقعیت داشت که در صورت تساوی قطر و عربستان در بازی آخر، به عنوان تیم اول مسابقات راهی جام جهانی شود.
تیم ملی فوتبال کشورمان با یک شوک دیگر روبرو شد، محمد مایلی کهن از هدایت تیم ملی فوتبال ایران برکنار شد و به جای او والدیر ویرا سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان شد، تیم ملی فوتبال این موقعیت را داشت تا از تساوی قطر و عربستان مسافر جام جهانی شود اما عربستان یک بر صفر قطر را برد و به جام جهانی رفت و ایران در روز 24 آبان حریف تیم دوم گروه مقابل یعنی ژاپن در بازی پلی آف شد، این بازی قرار بود در شهر جوهور باروی مالزی که زمینی بی طرف بود برگزار شود.
ایران در این بازی با مربیان تازه خود یعنی ویرا و ذوالفقارنسب در حالی به مصاف ژاپن رفت که کریم باقری را به علت محرومیت در اختیار نداشت و جواد زرینچه و مجید نامجومطلق را بعد از سالهای زیاد دوری از تیم ملی به خدمت گرفته بود.
استرالیا به عنوان نماینده قاره آسیا در بازی با ایران آخرین تیم جام جهانی را معرفی می کردند، دیدار رفت در روز اول آذرماه سال 1376 در تهران برگزار شد و 2 تیم برابر هم 1-1 کردند.
هشت آذر، در بازی برگشت که حالا ایران کریم باقری را بعد از 2 بازی محروم در اختیار داشت تیم ملی با ترکیب عابدزاده، پیروانی، پاشازاده، خاکپور، سعداوی، شاهرودی، استیلی، کریم باقری، مهدوی کیا و خداداد عزیزی به میدان رفت.
در نیمه اول استرالیا بعد از حملات پر دامنه بسیار دروازه ایران را در دقیقه 36 باز کرد، بعد از این گل خلاف انتظار حملات استرالیا ادامه پیدا کرد، استرالیا در دقائق ابتدایی نیمه دوم دروازه تیم ملی ایران را برای بار دوم باز کرد.
ایران باز هم تیم برتر میدان نبود اما در دقایقی که تنها اندکی از زیر بار حملات خارج شده بودیم، 2 بار در دقایق 76 و 79 از سوی کریم باقری و خداداد عزیزی 2 گل زدیم و خلاف جریان بازی مسابقه را 2-2 کردیم، ایران در روزی که اصلا از حریف برتر نبود به لطف شانس و موقعیت طلبی بازیکنان خود، درخشش باقری، خداداد و دایی و بازی عالی عابدزاده بعد از 20 سال به جام جهانی صعود کرد.
اخبار داغ
رکنا برگشت رضا امانی فوتسالیست ایرانی درگذشت اسماعیل حلالی: رضاییان همین کارها را کرد که از پرسپولیس اخراج شد تکذیب علاقهمندی بایرن مونیخ به جذب سادیو مانه / کریستین فالک باد معده، دلیل اخراج مدافع برزیلی از باشگاه لیون!منبع: طرفداری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۳۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علت ممنوعیت سریال مصری حشاشین؛ تحریف تاریخ ایران
«حشاشین» سریالی است که این روزها هم درباره محتوا و نوعِ ساختش صحبت میشود، هم کمکاریهای مسئولین ذیربط برای ساخت اینگونه سریالها و هم حذف از پلتفرمهای نمایشخانگی که به واسطه ورود ساترا اتفاق افتاد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها سریالی به نام «حشاشین» در کانون توجه منتقدان داخلی و خارجی قرار گرفته که در وهله اول نشان میدهد کشورهای منطقه تأثیرگذاری تجاری، مالی و اجتماعی و فرهنگیِ ساخت سریال و فیلم را به خوبی درک کردهاند و شکلگیری برخی فستیوالها و جشنوارههای مرتبط در این زمینه و البته سرمایهگذاری گسترده در ساخت شهرکهای سینمایی برای تولید پروژههای مشترک با کشورهای پیشرفته در صنعت سینما مشهود است.
البته نکته جالب توجه اینجاست که این کشورها ساخت سریال با محور تاریخ کشورهای مختلف همسایه خود علاوه بر ساخت سریال براساس اسطورههای تاریخی خود را دستور کار قرار دادهاند و جای تردید نیست تمدن کشورمان ایران نیز دستمایه برخی از این تولیدات شده است، روزی غربیها با فیلم «300» دست به کار میشوند و تاریخ ایران را به گونهای دیگر (تحریفآمیز) روایت میکنند و امروز هم «حشاشین» متولد میشود.
این سریال چند نکته انتقادی را به وجود آورد؛ اول کمکاری مسئولین امر را نشان میداد که همتی برای سااخت سریالهای تاریخی و پرتره وجود ندارد و سالها باید منتظر بمانیم تا سریالی اصطلاحاً در قالب الف ویژه به سرانجام برسد حال آنکه کشورهای دیگری در جهان عرب همچون دستاندرکاران «حشاشین» با کمترین زمان چنین سریال با کیفیت ساختاری را ارائه دادند. در وهله دوم اما این سریال به تحریف تاریخی پرداخته که اگر کماکان مسئولین امر به وعده و وعید ادامه دهند و خبری از کار عملیاتی نباشد این تحریفات در ذهنِ نسل جدید به واقعیتهای تاریخی تبدیل میشود.
شاید وقت آن رسیده که ساخت سریالهای فاخر درباره میراث ملموس یا ناملوس ایران را برنامهریزی کنیم تا مبدأ این شخصیتها با چهرهای غیرواقعی در ذهن مخاطبان خارجی یا حتی داخلی کشورمان تثبیت نشوند.
زیرسوال بردن تاریخ با "حشاشین"، تلنگر جدی به سریالسازاننکته دیگر انتشار گسترده آن در کشور ایران که به واسطه پلتفرمِ در نمایشخانگی و شبکههای اجتماعی اتفاق افتاد نیازمند ورودِ ساترا بود که چند روزی است هیاهوی آن برپا شده است. پس از ورودِ ساترا و حذف آن از پلتفرمهای نمایشخانگی برخی ساترا را به خاطر این ورود محکوم و بخش عمدهای دیگر این ورود را تحسین کردهاند.
اما مشخص نیست چرا عدهای اصرار دارند چنین سریالهایی در سطح گستردهای پخش شود و نسل جدید خصوصاً نظارهگر چنین تحریفات تاریخی در آثار نمایشی باشد. البته نباید این انتقادها را هم نادیده بگیریم که چرا به جای این همه سریالِ آپارتمانی، زودبازده و حتی تاریخی معطوف به دوران قاجاریه، به فکرِ ساخت آثار نمایشی که بتواند تاریخ ایران را روایت کند، نیستیم که «حشاشینها» جزو برنامههای کشورهای خارجی است حتی تاریخ و قهرمانان و واقعیتهایش را از آنِ خود کنند و روایتگرِ اصلی این اتفاقات، آنها باشند.
به دنبال اعلام ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» در پلتفرمها و حذف این مجموعه نمایشی از نمایشخانگی، پیمان جبلی رئیس صداوسیما هم درباره پخش نشدن این سریال در ایران واکنش نشان داد: «ساترا مسئولیت دارد تا جلوی پخش محتوای تحریف شده که به درک اجتماعی لطمه میزند و افکار عمومی را منحرف میکند را بگیرد. سریال حشاشین براساس واقعیت نیست، بلکه تحریف تاریخ است و ساترا برای پخش آن به سکوها تذکر داده و سکوها هم حذف کردند.»
چرایی ممنوعیت را البته چند روزِ گذشته مسئولین ساترا هم اعلام کردند که «پخش سریال های خارجی در پلتفرهای داخلی پس از انتشار مورد بررسی قرار میگیرند و اصطلاحاً سریالهای خارجی مشمول ممیزی پسینی هستند، به همین دلیل انتشار سریال مصری «حشاشین» از امروز توسط معاونت پایش و نظارت ساترا براساس رای و نظر شورای صدور مجوز ساترا ممنوع اعلام شد.
سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریفهای فراوانی است که به نظر میرسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تأیید نیست.»
هرچند این سریال در نگاه اول سعی کرده روایتی از زندگی حسن صباح و ترکان سلجوقی و فرقه اسماعیلیه را به تصویر بکشد، اما به شکلی ناشیانی این روند تاریخی را بدون درنظر گرفتن فواصل معنادار میان دوران زندگی شخصیت اصلی با برخی شخصیتهای مطرح شده مثل عمر خیام و خواجه نظام الملک را بهم مرتبط کرده که میتواند نقطه عطف شکلگیری سئوالی باشد که اصولاً؛ چرا باید کشور دیگری تاریخ ما را آنهم کاملاً ناشیانه روایت کند؟
انتهای پیام/